Auditurile Microsoft sunt inca o realitate si, cel mai probabil, nu vor disparea prea curand.
In trecut, Microsoft facea multa valva in jurul auditurilor, folosind amenintari subtile pentru a initia un audit sau o „evaluare SAM”, cu scopul de a „convinge” clientii sa adopte anumite directii comerciale si tehnologice.
Astazi, Microsoft si-a maturizat procesul si abordarea. Auditurile sunt utilizate ca un proces operational standard pentru protejarea drepturilor de proprietate intelectuala si pentru verificarea conformitatii acolo unde este necesar. Nu mai sunt doar un instrument folosit de echipele de vanzari/ managerul de cont, ci sunt declansate in principal de algoritmi de inteligenta artificiala, care analizeaza mii de puncte de date despre licentierea clientilor si detecteaza anomalii ce pot indica probleme de conformitate.
Asadar, daca primiti o scrisoare de audit Microsoft, vestea buna este ca nu este ceva personal. Vestea proasta este ca procesul va fi unul de durata si poate implica costuri semnificative.
Un audit Microsoft este un proces prin care se verifica daca organizatia respecta regulile si cerintele stabilite prin acordul de licentiere cu Microsoft, cum ar fi Enterprise Agreement sau alte programe de licentiere, precum CSP, Open sau MPSA.
Tipuri de audituri Microsoft
• License Review – Revizuirea licentelor
• Microsoft SAM – Evaluare SAM (Software Asset Management)
• Self Audit – Auto-audit
• Independent Auditor (License Compliance) – Audit realizat de un auditor independent
Cum incepe un audit Microsoft?
Auditul este initiat printr-un e-mail sau o scrisoare oficiala trimisa catre persoana de contact principala din compania dumneavoastra. Urmeaza o solicitare pentru o intalnire initiala cu Microsoft si auditorul desemnat. Dupa aceasta etapa, auditorul preia complet controlul procesului, iar Microsoft ramane in fundal pana la finalizarea raportului final.
Microsoft colaboreaza doar cu anumite firme de audit independente, care fac parte, de regula, din “Big Four”: EY, PwC, KPMG sau Deloitte.
Ce urmareste un audit de licentiere Microsoft?
Scopul auditului de licentiere in volum este de a colecta informatii despre software-ul instalat in organizatie, indiferent de utilizarea acestuia, si de a le compara cu inregistrarile de licentiere. Astfel, se stabileste nivelul de conformitate („license compliance”). Desi acest proces pare simplu, in realitate poate fi destul de complex, asa cum vom vedea in continuare.
Inchiderea auditului si negocierea finala
Dupa finalizarea analizei, auditorul va va furniza un raport final al pozitiei de licentiere (ELP – Effective Licensing Position sau LPR – License Position Report). In acest moment, Microsoft reintervine in proces pentru a inchide auditul.
Aceasta este a doua si ultima sansa pentru organizatia dumneavoastra de a contesta eventualele erori din raport si de a minimiza costurile si posibilele penalitati asociate auditului software.
Prin semnarea unui contract Microsoft, cum ar fi MBSA, CSP, MPSA, Enterprise Agreement sau alt program de licentiere, compania dumneavoastra a acceptat termenii care ofera Microsoft dreptul de a desfasura un audit.
Conform MBSA – Microsoft Business and Services Agreement, auditul include urmatoarele aspecte:
• Dreptul Microsoft de a verifica conformitatea cu termenii acordului de licentiere.
• Obligatia companiei de a oferi auditorului independent ales acces la date si sisteme.
• Notificarea prealabila de 30 de zile inainte de inceperea auditului.
• Dreptul companiei de a solicita un acord de confidentialitate cu auditorul.
• „Remedii pentru neconformitate”, care includ penalitatile stabilite in urma auditului si termenul de plata de 30 de zile.
• Pragul de neconformitate, care este de obicei 5%.
• Situatiile in care Microsoft poate solicita auto-audituri din partea companiei.
Aceste clauze ofera Microsoft un cadru legal pentru desfasurarea auditurilor si impun companiilor obligativitatea de a colabora in acest proces.
Ce prevede MBSA despre auditul Microsoft?
Conform MBSA – Microsoft Business and Services Agreement, clientul are urmatoarele obligatii:
• Pastrarea evidentelor referitoare la produsele utilizate sau distribuite de companie si afiliatii sai.
• Dreptul Microsoft de a efectua un audit in orice moment, cu un preaviz de 30 de zile, pe cheltuiala Microsoft.
• Metode de verificare a conformitatii, fie printr-un auditor independent (sub obligatii de confidentialitate), fie printr-un auto-audit solicitat clientului.
• Obligatia clientului de a furniza rapid informatiile si documentele cerute de Microsoft sau auditor, precum si acces la sistemele unde ruleaza produsele Microsoft.
• Remedierea utilizarii neautorizate: daca auditul sau auto-auditul releva utilizarea unor licente neautorizate, clientul trebuie sa achizitioneze, in termen de 30 de zile, suficiente licente pentru a acoperi perioada de utilizare neconforma.
• Penalizari pentru neconformitate:
o Daca utilizarea neautorizata depaseste 5% din utilizarea totala a produselor Microsoft, clientul trebuie:
– Sa ramburseze costurile auditului suportate de Microsoft.
– Sa achizitioneze licentele necesare la un pret de 125% din pretul actual pentru clienti sau la valoarea maxima permisa de lege, daca aceasta este mai mica.
• Confidentialitatea: toate informatiile si rapoartele generate in cadrul auditului sunt considerate informatii confidentiale si pot fi utilizate exclusiv pentru verificarea conformitatii.
Aceste prevederi impun obligatii stricte clientilor si ofera Microsoft o baza legala solida pentru desfasurarea auditurilor de licentiere.
O “evaluare Software Asset Management (SAM)” este o solicitare oficiala din partea Microsoft pentru a efectua o “auto-evaluare” a situatiei actuale a licentelor dumneavoastra.
Vi se va cere sa rulati solutii sau scripturi si sa comparati rezultatele cu licentele achizitionate – perpetue, pe baza de abonament si licente Microsoft 365 – si sa furnizati Microsoft un raport oficial utilizand portalul si sabloanele lor online. Acest raport trebuie sa fie aprobat de un membru al echipei executive si transmis intr-un interval de timp stabilit.
Neconformitatea cu aceasta cerere duce, de obicei, la un audit de comformitate realizat de un “auditor independent” ales de Microsoft.
Principalul avantaj este ca acest proces nu afecteaza activitatea zilnica a companiei. In plus, rezultatele finale nu implica penalitati sau costurile unui “auditor independent” (auditorul trebuie platit de compania auditata si pot ajunge pana la 40 mii de euro).
Principalele riscuri ale unui audit Microsoft
• Licente neprevazute pe care va trebui sa le achizitionati daca nu sunteti conformi.
• Penalitati de audit pe langa costul licentelor.
• Taxe de auditor daca neconformitatea depaseste 5%.
• Resurse neplanificate pentru a desfasura auditul, a negocia si a remedia situatia.
• Disruptii ale activitatii zilnice a afacerii.
• Pozitie de negociere slabita daca negociati reduceri cu Microsoft.
Exista urmatoarele faze intr-un audit de conformitate:
1. Faza de initiere incepe cu o scrisoare de audit (cerere de audit) si se incheie cu o intalnire de deschidere.
2. Faza de colectare a datelor in care furnizati auditorului datele necesare.
3. Auditorul va prezenta apoi un raport preliminar.
4. Revizuirea raportului: Atunci cand revizuiti raportul preliminar, trebuie sa va aparati pozitia si sa furnizati date suplimentare si dovezi.
5. Dupa semnatura finala a raportului, auditorul se retrage si preda procesul catre Microsoft.
6. Negocieri comerciale cu Microsoft, in care prezentati argumentele dvs. de afaceri si ajungeti la o solutionare.
De retinut:
– Rolul auditorului este de a se ocupa exclusiv de date si de verificarea licentierii Microsoft. Pastrati argumentele comerciale pentru negocierile finale cu Microsoft.
– Auditorul va lua de obicei partea Microsoft in toate scenariile.
– Auditorul nu va discuta niciodata cifre financiare cu dumneavoastra. Aceasta este prerogativa Microsoft.
– Pozitia de Licentiere Eficienta (Effective Licensing Position – ELP) elaborata de auditor este ca o sentinta finala. Dupa ce auditorii prezinta raportul lor, veti negocia rezultatele prezentate de catre auditor cu Microsoft.
Microsoft va trimite scrisoarea oficiala de audit prin e-mail catre persoana de contact din cadrul contractului Microsoft, din partea Grupului Microsoft License Contract and Compliance (LCC). Scrisoarea va contine un mesaj similar cu urmatorul: “Microsoft a selectat compania dumneavoastra pentru o revizuire formala a conformitatii licentelor.”
Daca nu ati mai trecut prin acest proces, nivelul de adrenalina va creste. Nu este niciodata un moment potrivit. Nu veti sti de unde sa incepeti. Sfaturile pe care le oferim tuturor clientilor nostri sunt sa va relaxati si sa apelati la noi cu incredere.
Atunci cand primiti notificarea, asigurati-va ca acordati atentie detaliilor importante continute, de exemplu:
• Numele companiei (entitatea legala) si numarul asociat MBSA.
• Daca compania dumneavoastra face parte dintr-un grup mai mare de companii, trebuie sa stiti ca Microsoft poate alege sa auditeze doar o anumita entitate din acel grup. Auditul nu ar trebui sa afecteze intregul grup.
• Asigurati-va ca contractul mentionat in notificare este cel semnat de entitatea dumneavoastra legala.
Scrisoarea va mentiona perioada de 30 de zile de notificare, care este o obligatie contractuala. Conform aceleasi clauze, nu este necesar sa confirmati primirea acesteia.
Veti avea 30 de zile pentru a comunica pentru prima data cu auditorii, incepand de la data scrisorii de notificare. Nu trebuie sa va faceti griji in privinta acestei limite de timp, deoarece:
• Perioada de 30 de zile este singura limita stricta specificata pe parcursul procesului de audit, in afara de cele 30 de zile pentru plata eventualelor penalitati care ar putea aparea la finalul auditului.
• Procesul de audit va incepe cu o perioada de “kick-off”, in timpul careia puteti si ar trebui sa preluati controlul asupra programului de audit.
• Informati partile interesate despre auditul care urmeaza. Acestea vor solicita o evaluare a riscurilor. Fiti pregatiti sa furnizati una.
• Organizati o echipa de experti care sa lucreze la audit si informati-i despre procesul asteptat.
• Stabiliti asteptarile referitoare la resursele interne necesare, termenele limita si impactul asupra activitatilor in desfasurare.
• Pastrati documentele aferente contractului Microsoft organizate, depozitate in siguranta si accesibile partilor necesare.
• In plus, pregatirea echipei juridice in ceea ce priveste licentierea pe volum si familiarizarea cu ghidurile legale ale Microsoft ar fi o idee buna. Astfel, vor fi bine pregatiti sa gestioneze orice probleme care ar putea aparea pe parcursul procesului de audit.
Faza activa a procesului de audit incepe de obicei cu o intalnire de kick-off.
In cadrul acestei intalniri, veti discuta de obicei doar cu auditorii. Totusi, Microsoft ar putea solicita sa fie implicat si in aceasta intalnire. Aveti dreptul de a exprima preferinta de a solicita ca Microsoft sa participe la intalnire.
Cand auditorii vor veni pentru intalnirea de kick-off, acestia va vor furniza urmatoarele materiale:
• Un pachet de prezentare care va oferi o privire de ansamblu a procesului de audit, incluzand pasii care vor fi urmati, datele necesare, rezultatele asteptate si alte informatii relevante.
• Chestionare pe care va trebui sa le completati cu informatii despre compania dumneavoastra, infrastructura si utilizarea software-ului Microsoft.
• Scripturi care vor trebui sa ruleze pe dispozitivele, serverele si masinile virtuale ale companiei, impreuna cu instructiuni privind modul de rulare a acestora.
Auditorii vor prezenta, de asemenea, un plan de proiect care va detalia termenul dorit pentru procesul de audit. Ei va vor adresa intrebari generale despre infrastructura si reteaua dumneavoastra si vor solicita informatii despre persoanele sau echipele care vor fi punctul de contact si partile interesate pe parcursul procesului de audit.
• Ascultati cu atentie si luati notite despre orice informatie care vi se pare importanta. Daca exista ceva neclar, nu ezitati sa adresati intrebari suplimentare.
• Definiti clar scopul auditului, inclusiv ce entitati legale si teritorii sunt incluse.
• Amintiti-va ca scopul auditului Microsoft este de a verifica conformitatea cu licentele la un moment dat, spre deosebire de un audit Oracle care verifica conformitatea retroactiv pana la sapte ani.
• Preluati controlul asupra calendarului auditului Microsoft pentru a minimiza intreruperile in activitatile afacerii dumneavoastra. Informati auditorii ca este posibil sa trebuiasca sa apelati la parti externe, cum ar fi outsourceri. Tineti cont de faptul ca nu sunteti obligati sa respectati planul de proiect propus.
• Daca nu aveti un consilier independent prezent in timpul intalnirii, oferiti doar raspunsuri generale si evitati sa furnizati prea multe informatii sau sa trimiteti date pana cand un expert nu le revizuieste.
Acordul MBSA va obliga sa oferiti auditorilor acces la orice sisteme care ruleaza software Microsoft. Cu toate acestea, in practica, auditorii prefera sa nu acceseze direct sistemele dumneavoastra. In schimb, echipa IT va rula de obicei scripturile furnizate de auditor sau va utiliza instrumente de inventariere pentru a extrage datele necesare.
Va rugam sa retineti ca auditorii nu vor accepta datele despre implementare raportate de catre dumneavoastra fara dovezi care sa le sustina. In schimb, va trebui sa furnizati date colectate prin scripturi sau instrumente.
In timpul auditului, auditorii pot solicita dovezi suplimentare, cum ar fi capturi de ecran, pentru a verifica rezultatele scripturilor si datele extrase din instrumente.
Nu sunteti obligat sa respectati aceste solicitari daca considerati ca sunt prea consumatoare de timp, deoarece auditorii vor realiza un exercitiu de verificare personala pentru a confirma datele furnizate.
Chiar daca auditorul nu va cere sa furnizati aceste informatii, cautati si organizati istoricul licentierii, inclusiv toate informatiile despre fuziuni si achizitii (M&A) si inregistrarile istorice ale licentelor retail.
Amintiti-va ca inregistrarile interne ale Microsoft pe care le utilizeaza pentru a extrage datele dumneavoastra de licentiere nu vor include informatii despre transferurile de licente, fuziuni sau achizitii. Acestea trebuie furnizate de dumneavoastra.
Doresti sa primesti informatii prin email despre noutati, oferte, invitatii la webinarii, traininguri si alte evenimente?
Aboneaza-te la newsletterul nostru.
©2025 SAM Romania. Toate drepturile rezervate.